.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
براشت نخستين خوشه‌هاي برنج شمال در بابل

نخستين خوشه‌هاي برنج كه حاصل دستان رنجيده كشاورزان است با حضور مسئولان استاني و كشوري در مازندران برداشت مي‌شود.

به گزارش فارس ،  مراسم برداشت نخستين خوشه‌هاي برنج روز سه‌شنبه هفته جاري در حالي با حضور مسئولان استاني و مسئولان وزارت جهاد كشاورزي در روستاي تيركلاي شهرستان بابل برگزار مي‌شود كه هنوز شيوه خريد آن و چگونگي نرخ‌گذاري آن معلوم نيست.
هر چند حضور مسئولان در كنار كشاورزان براي برداشت نخستين‌هاي محصولات كشاورزي كار پسنيده‌اي است و حضور آنها دوشادوش مردان و زنان مزرعه در مازندران دلگرم‌كننده آنها باشد، اما اين حضور زماني موثر است كه براي كشاورزان تضمين‌هاي در مورد آينده كاشت، داشت و برداشت آورده باشند.
كشاورزان مازندراني كه دومين بخش تغذيه كشور يعني برنج را به همراه استان گيلان و بخشي از استان گلستان تامين مي‌كنند، قبل از برداشت اين محصول نگران بازار خريد اين محصول هستند كه چگونه دلالان اين بخش آنها را بازي مي‌دهند.
كاشت برنج بدون پشتوانه، خريد با نظر دلالان، عدم ثبات در قيمت خريد، از بين رفتن بخشي از محصول در زمان برداشت، نبود دستگاه‌هاي مدرن براي برداشت، سنتي بدون بيشتر مراحل كاشت، داشت و برداشت برنج، بالا بودن هزينه‌هاي دستمزد كارگران، وجود آفت كش‌هاي تقلبي در بازار و روانه برنج‌هاي وارداتي به بازار شمال از مشكلاتي است كه تن خسته كشاورزان به‌رنج كار مازندراني را خسته‌تر مي‌كند.
اين موارد فقط بخشي از مشكلات كشاورزان برنج كار مازندراني است، كشاورزاني كه با وجود اينكه برنج شمال با عطر، طعم و مزه ويژه در بين خريداران و اذعان همگان به عالي بودن برنج شمال، همچنان با نامهرباني‌هاي در اين بخش مواجه هستند.
هر چند در گذشته مطالبي از سوي مسئولان درباره خودكفايي برنج در كشور بيان شد و اينكه با فراهم آوردن امكانات و تسهيل در شرايط كاشت، داشت و برداشت، معرفي ارقم اصلاح شده و متناسب با اقليم مي‌توان به اين هدف دست يافت، اما اين نيز نكته‌اي است كه همانند فراهم كردن تسهيل در شرايط توليد به ورطه فراموشي گذاشته شد و نه تنها به اين هدف دست نيافته‌ايم، بلكه بيشترين واردات برنج را در سال‌هاي قبل مواجه بوديم و مشكل‌تر از همه اينها روانه اين برنج به بازارهاي شمال بود كه موجب شد محصول برنج سال گذشته كه روي دستان آنها بماند.
اين مشكلات مانع از آن مي‌شود كه خودكفايي برنج به عمل درآيد، چرا كه ورود برنج‌هاي خارجي به بازار موجب مي‌شود كشاورزاني كه به توليد اين محصول مشغول هستند، نوع كشت خود را تغيير داده و اين امر شرايط را بسيار مشكل مي‌سازد و رسيدن به خودكفايي در اين محصول استراتژيك را به درازا خواهند كشاند.
اما آنچه كه ما به آن نياز داريم همچنان عطر برنج شمال است كه از دستان پرپينه مادران و پدرانمان سفرهاي ايراني‌ها را رنگين مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.273 seconds.